Większość inwestorów, zlecających projekt architektoniczny domu lub mieszkania, posiada lub planuje posiadanie dzieci.
Obok kuchni, łazienek czy pokoju dziennego jest to jedno z najważniejszych miejsc, przy którym należy się zatrzymać i przemyśleć wszystko w najdrobniejszych szczegółach. Trzeba bowiem pamiętać, że często pokój ten służy przede wszystkim dzieciom, ale także w pewnej części samym rodzicom (im starsze dziecko, tym wkład ten jest coraz mniejszy).
O czym pamiętać podczas projektowania przestrzeni dla dzieci
…więcej niż jedno dziecko
To, ile pokoi przeznaczymy dla dzieci zależy między innymi od tego ile jest dzieci lub ile jest planowanych, jaki metraż ma dom czy mieszkanie, czy dzieci są
w podobnym wieku i jakiej są płci. W wielu przypadkach rodzice decydują się
na jeden większy pokój dla dwójki dzieci, jeżeli są one w podobnym wieku. Należy jednak pamiętać, że z czasem, każde z nich będzie potrzebowało autonomicznej przestrzeni, chociażby w postaci podziału ścianką działową
lub przepierzeniem. Powinno się to zawczasu przewidzieć. Jeżeli przestrzeń, przeznaczona na pokój wspólny dla dzieci, nie pozwala na wstawienie dwóch oddzielnych łóżek, można rozważyć łóżko piętrowe. Jego długość i wysokość można dostosować do wieku dziecka.
Więcej niż jedno dziecko w pokoju oznacza również więcej rzeczy,
a co za tym idzie większe ryzyko nieopanowanego bałaganu. Niezbędne
w tej sytuacji będą meble z wieloma szufladami, skrzyniami i schowkami. Dostępne na rynku wyposażenie pokoju dla dziecka może nie spełniać oczekiwań i nie zaspokajać potrzeb zarówno rodziców jak i samych dzieci.
Ma najczęściej standardowe wymiary, które często nie pasują do wymiarów pokoju lub innych jego elementów. W efekcie otrzymuje się „składzik
z meblami”. Architekt wnętrz może tak zaprojektować każdy mebel
(wraz z projektem wykonawczym), że wszelkie zabudowy i meble będą
ze sobą kompatybilne i tworzyły spójną całość.
…wiek dziecka
Kolejnym ważnym aspektem jest wiek dzieci. Inaczej będzie bowiem projektowany pokój dla niemowlaka, inaczej dla dziecka przedszkolnego, szkolnego czy nastolatka, nie wspominając już o studencie. Mając w perspektywie mieszkanie w danej przestrzeni (domu lub mieszkaniu) przez kolejne kilkanaście lub czasem kilkadziesiąt lat należy pamiętać, że o ile potrzeby dorosłego niewiele zmieniają się z wiekiem, to dla dziecka jest zupełnie inaczej. W tej sytuacji pomoc doświadczonego architekta będzie bardzo wskazana. Można tak zaprojektować pokój dziecka, żeby „rósł” razem z nim. Wtedy wystarczą drobne korekty i pokój w nowej odsłonie będzie gotowy niewielkim nakładem pracy i kosztów. Wtedy jednak należy gruntownie przemyśleć kwestię późniejszego wyglądu pokoju, bo to wpłynie chociażby na rozplanowanie gniazd elektrycznych (im starsze dziecko tym więcej sprzętów potrzebnych do pracy i nauki), żeby uniknąć potem ciągłego podpinania przedłużaczy.
…funkcja przestrzeni
Projektowanie pokoju dziecięcego jest niezwykle wymagającym zadaniem, ponieważ najczęściej przeznacza się na niego mniejsza powierzchnię, niż na inne pomieszczenia, służące domownikom. Co więcej, należy pamiętać, że to właśnie na tej przestrzeni trzeba ulokować m.in. szafę/garderobę dziecka, zabawki, łóżko, biurko, regały na książki czyli wszystko to co dorośli mają w różnych pomieszczeniach, na większej powierzchni. Często jest to bardzo trudne logistycznie, a do tego dziecko musi się tam dobrze czuć.
Zróżnicowanie cech pokojów dla dzieci
Pokój dla niemowląt:
– służy przede wszystkim opiece nad maluchem, dlatego musi być wygodny i funkcjonalny dla rodziców – dobrze zaplanowane miejsce do spania (dziecka i czasem również rodziców), przewijania, czy zabiegów kosmetycznych
– niezalecane jest wykorzystanie krzykliwej kolorystyki – przestrzeń musi dawać poczucie bezpieczeństwa i możliwość wyciszenia i relaksu
– musi posiadać stosowne zabezpieczenia – ryzyko wypadnięcia, porażenia prądem, uderzeń
– powinien zawierać bezpieczne miejsce do zabawy i rozwoju psychomotorycznego
Pokój dla przedszkolaka
– musi dawać możliwość szybkiego sprzątania bałaganu – pomogą w tym pozamykane regały, szuflady, pudła, skrzynie
– dostosowany do zabaw ale również do pracy twórczej
– materiały użyte we wnętrzu muszą być łatwe do czyszczenia
– można użyć farb tablicowych czy magnetycznych na fragmentach ścian
Pokój dla dziecka szkolnego (podstawówka)
– Niezbędne jest wygodne miejsce do pracy, które będzie dostosowane do wieku dziecka
– Książki do szkoły i przybory szkolne musza być w dostępnym miejscu
– musi być zaprojektowany z myślą o rozwijających się pasjach
– będzie miejscem coraz większej ilości spotkań z kolegami
Pokój dla nastolatka (liceum)
– jest enklawą do której często dorośli nie mają wstępu
– najczęściej projektowany przez samego użytkownika, pod jego gust i zainteresowania
– musi mieć wygodną przestrzeń do relaksu, gdzie młody człowiek będzie przyjmował znajomych
– dziewczyny często chcą mieć własną toaletkę z kosmetykami, a panowie konsolę lub inne sprzęty
Podsumowanie
To, co będzie się powtarzać przy projektowaniu każdego pokoju dla dziecka, bez względu na jego wiek, to:
– zadbanie o indywidualny charakter przestrzeni – im starsze dziecko, tym większy będzie jego wkład w aranżację,
– materiały wykorzystane na podłogi, ściany, meble muszą być łatwe do czyszczenia, często z trudnych do usunięcia plam, ale także bezpieczne dla zdrowia,
– maksymalne wykorzystanie powierzchni użytkowej –pawlacze, meble wielofunkcyjne lub mobilne,
– przemyślane i dobrze zaprojektowane oświetlenie i elektryka – nie mogą być to przypadkowo podłączone lampki na „złodziejach” czy przedłużaczach,
– o ile to możliwe, wydzielenie stref relaksu, nauki i zabawy/rozrywki – w zależności od wieku i potrzeb dziecka, co pozwoli na jego prawidłowy rozwój.
– w trosce o rozwój psychiczny i niebezpieczeństwo odcięcia się od rodziny, odradza się tworzenia z pokoju dziecka samodzielnej „twierdzy”, gdzie będzie także jadło oraz oglądało TV i grało bez przerwy w gry
You must be logged in to post a comment.