Projektowanie przestrzeni użyteczności publicznej do której należą biura, lokale biurowe i wnętrza biurowe mimo, iż nie wydaje się skomplikowane, to należy spełnić szereg norm dotyczących ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Mamy również szereg instalacji branżowych (klimatyzacja, wentylacja mechaniczna), elektrycznych (podłączenia sprzętów na oddzielnych obwodach, skomplikowane tablice TE – rozdzielnice elektryczne) i niskoprądowych (Internet, alarmy, domofony, sieć, „antyprzepięciówka”), których zazwyczaj nie ma w domach i mieszkaniach i ich wnętrzach.
Ergonomia miejsca pracy
Jeśli chodzi o funkcje takich przestrzeni mamy typowe pokoje biurowe do pracy z biurkami, miejscami na dokumenty oraz miejscami dodatkowymi, jak szafy socjalne, ubraniowe i na archiwa. Dobrze jest też wydzielić odrębną strefę na sprzęty, w tym drukujące. W pokoju biurowym można również wydzielić miejsca spotkać i wypoczynku. Taki podział stref winien nastąpić w open-space’ach. Jednak gdy przestrzeni jest więcej lub gdy mamy do czynienia
z typowymi budynkami biurowymi z podziałami na pokoje, funkcje poszczególnych pomieszczeń się rozdziela i mamy odrębne pomieszczenia socjalne, pomieszczenie archiwum, pomieszczenie spotkań, pokoje konferencyjne, szatnie ubraniowe i komunikacje o różnych stopniach dostępu.
Projekty wnętrz biurowych
Jeśli chodzi natomiast o estetykę takich miejsc wszystko zależy od wyobraźni projektanta wnętrz biurowych. Mamy wnętrza biurowe typowo komercyjne ze szkłem, metalem z przeważającymi szarościami i bielami. Często spotykane i modne są również wnętrza industrialne z nowatorskimi elementami z cegły, blachy, betonu i OSB. Do usług prawniczych, notarialnych, czy bankowych najlepiej postawić na klasykę, wnętrza eklektyczne i w stylach historycznych. Popularne są ostatnio również wnętrza EKO z motywami natury, elementami z palet, akcentami z drewna oraz wykładzinami ściennymi i podłogowymi imitującymi trawy i inne naturalne materiały. Oczywiście ważne są również aspekty budżetu i potrzeb inwestora /Klienta jak również profil firmy, zakres jej działalności, rodzaj wykonywanych i proponowanych usług oraz cała identyfikacja wizualna firmy. Bo wnętrze również musi być dostosowane do Corporate ID, znaku i logotypu firmy oraz kolorystyki brandu.
Dobry projektant wnętrz biurowych
Bardzo ważne w takiej przestrzeni są strefy wejściowe, komunikacja, klatki schodowe, foyer i przestrzenie recepcyjne bo jest to pierwsze co widzi potencjalny klient, kontrahent czy współpracownik biznesowy i pierwsze wrażenie to połowa sukcesu. Oczywiście dobrze oprócz dzielenia i zaznaczania aranżacją poszczególnych stref jak wejściowe, wypoczynkowe, wspólne, do pracy wydzielać również rangę danej przestrzeni jeśli chodzi o piastowane stanowisko: pokój prezesa, dyrektora, kierownictwa oraz pracowników. Inaczej będzie urządzony pokój call center, inczej pokój księgowości, a jeszcze inaczej dział marketingu danej firmy. Przy większych biurach i siedzibach firm warto przemyśleć strefy wejść i dostępu szczególnie ze względu na przepisy RODO oraz ograniczony dostęp niektórych działów do innych działów. Kluczowe będzie tu zatem zlokalizowanie działu prawnego i działu księgowości. Należy też przemyśleć sąsiedztwo działów współpracujących – dział handlowy z działem marketingu i działem sprzedaży, czy dział prawny z działem księgowym oraz działem finansowym.
Aranżacja wnętrz biurowych
Gdy już rozpracujemy ergonomię, przemyślimy funkcję i układ funkcjonalno – przestrzenny oraz dopasujemy styl do klienta i jego wymagań oraz rodzaju działalności przedsiębiorstwa pora na dobór materiałów wykończeniowych. Na podłodze najlepiej sprawdzą się płytki gresowe lub dużo droższe żywice epoksydowe. W pomieszczeniach biurowych można zastosować panele podłogowe PCV /laminowane lub ostatnio modne i trwałe panele winylowe. Natomiast w miejscach o mniejszym ruchu ludzi lub w pomieszczeniach bardziej reprezentacyjnych dobrze zastosować podłogi drewniane lub jakościowe wykładziny dywanowe. Te ostatnie dobrze sprawdzą się w strefach komunikacyjnych, gdzie jest mniejszy dostęp osób z zewnątrz. Oczywiście pamiętajmy o certyfikatach dopuszczenia oraz o certyfikatach PPOŻ, które w pomieszczeniach biurowych i użyteczności publicznej są bardzo ważne szczególnie na drogach ewakuacyjnych. Jeśli chodzi o sufity najlepiej sprawdzą się podwieszone i to te modułowe, gdyż w wielu przestrzeniach ze względu na liczne instalacje biegnące pod sufitami. Mamy oprócz najtańszych rastrów z tworzyw, sufity z siatek, blachy, metalu i wysokiej jakości materiałów lekkich. Oczywiście w pomieszczeniach sanitarnych i niektórych pomieszczeniach biurowych i pracy należy zastosować sufity szczelne, kartonowo-gipsowe dla zachowania warunków higienicznych oraz lepszego efektu. Jeśli chodzi o ściany mamy kompletną dowolność, jednakże pamiętajmy o praktyczności. Jak farby to tylko zmywalne i szorowalne, a w miejscach o dużym natężeniu ruchu ceramiczne. Jeśli tapety to winylowe lub fototapety z warstwą ochronną. Dobrze sprawdzą się też tynki dekoracyjne, jak bardzo modny beton, czy w komunikacjach tynki mozaikowe w pełni odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Natomiast piony, szachty i elementy do magazynowanie dobrze jest obudowywać płytami meblowymi.
Projektowanie mebli indywidualnych
A jeśli już mowa o meblach wszystko zależy od budżetu. Możemy kupić meble gotowe sprzedawane przez wyspecjalizowane firmy lub zaprojektować meble we własnym zakresie jako indywidualne i w pełni dostosowane do potrzeb. Można je wykonać z najtańszej płyty melaminowanej lub nieco droższych laminatów HPL. Zawsze dobrze będą wyglądać meble z MDF lakierowane na wysoki połysk lub na półmat. W biurach zawsze ponadczasowe będzie szkło i stal. Nie bójmy się również sięgnąć po materiały nietypowe: OSB, siatkę, luksfery, Dibond, Corian. A w gabinetach o najwyższej randze konieczne będzie drewno, najlepiej egzotyczne, skóra i kamienie, jak marmur, granit, kwarcyt, czy onyx. Dużą rolę zagra również oświetlenie. Pamiętajmy o wymaganiach doświetlenia dla miejsca pracy, dla komunikacji i korytarzy oraz dla dróg ewakuacyjnych. W pomieszczeniach ogólnych musi być praktyczne i przyjazne dla oka, w miejscach pracy odpowiednio dobrane, natomiast w gabinetach dla kilku osób lub jednej osoby można zastosować lampy dekoracyjne lub lampy kierowane na szynoprzewodach dając swobodę w aranżacji i nadając domowego charakteru.
Dobry projekt przestrzeni biurowej
Bo pamiętajmy, iż w przestrzeni biurowej spędzamy częstokroć podobną ilość czasu co w domu i dobrze jest zatrudnić doświadczonego projektanta wnętrz biurowych, by wszystko było zaprojektowane nie tylko zgodnie z przepisami, ale również by taka przestrzeń dawała maksimum satysfakcji w przebywaniu w niej, ale również była efektowna dla odwiedzających. Dlatego projektowanie biur i aranżacja pomieszczeń pracy jest częstokroć trudna, żmudna i wymagająca wiedzy i doświadczenia.
Jednym z przykładów takiej aranżacji i projektu wnętrz biurowego jest realizacja BIAMS
You must be logged in to post a comment.